اخبار داخلی
شماره: 5461
1393/03/10 - 10:36
سلول‌های بنیادی خونساز سبب باز‌سازی مجدد سلول‌های خونی بدن می‌شود

مسئول فنی بانک سلول‌های بنیادی رویان گفت: مغز استخوان و بند ناف هر دو دارای سلول‌های بنیادی خونساز هستند که به باز‌سازی مجدد سیستم خونی و نیز سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

به گزارش بنیان، سعید آبرون در سمپوزیوم سلول‌های بنیادی با موضوع کاربرد‌ها، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌ها با اشاره به سلول‌های بنیادی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند، بسیار پر‌توان و نا‌میرا هستند.
 
وی با بیان اینکه همچنین سلول‌های بنیادی در اثر تکثیر‌های پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، اضافه کرد: به صورتی که با تزریق و یا جایگزینی آنها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند، می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.
 
مسئول فنی بانک سلول‌های بنیادی رویان با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز در درمان بیماری‌ها تصریح کرد: مغز استخوان و بند ناف هر دو دارای سلول‌های بنیادی خونساز هستند که به باز‌سازی مجدد سیستم خونی و نیز سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه دستیابی به سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند، بسیار آسان است، ادامه داد: برخی از مزایای خون بند ناف این است که پس از انجماد؛ یک واحد خون بند ناف تا زمان استفاده در دسترس است و هیچ خطری نیز برای اهداء‌کننده ندارد.
 
به گزارش فارس ، آبرون با بیان اینکه در صورت عدم تطابق HLA نیز پیوند بند ناف ممکن است که پیدا کردن نمونه مناسب را آسان‌تر کرده است، تاکید کرد: این امر سبب شده تا امروز ذخیره‌سازی این سلول‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه مغز استخوان دارای بالا‌ترین درصد از سلول‌های بنیادی خونساز و خون بند ناف دارای 0.6 تا یک درصد سلول‌های پیش‌ساز خونی و بنیادی خونساز است، افزود: در خون محیطی نیز کمتر از 0.2 درصد سلول‌های بنیادی خونساز شناسایی شده است.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved